Czym jest gamifikacja? Jakie są jej cechy charakterystyczne?
Gamifikacja jest nowym terminem, który jest używany w ciągu ostatnich kilku lat do opisania procesu, podczas którego, metody gier są wykorzystywane do zapewnienia ludziom możliwości zwiększenia ich obecnych umiejętności i kompetencji.
Gamifikacja jest zazwyczaj wykorzystywana w kilku obszarach działań, takich jak marketing internetowy, aby pomóc zachęcić do zaangażowania się w dany produkt lub usługi. Jednak, mimo że jest to pierwotne zastosowanie platform gamifikacji, ostatnio jest ona wykorzystywana w dziedzinie biznesu, a w szczególności przedsiębiorczości, aby pomóc ustanowić nowe metody uczenia się i doskonalenia.
Wiele firm na całym świecie, zwłaszcza startupów, wykorzystuje platformy gam ifikacji, aby pomóc swoim obecnym pracownikom w zwiększeniu ich umiejętności i kompetencji lub w szkoleniu nowych potencjalnych pracowników.
Według badań, platformy gamifikacyjne mają bardzo wysoki wskaźnik sukcesu. W związku z tym coraz więcej firm wykorzystuje je jako nowy sposób szkolenia i edukacji. Jak widać, gamifikacja może mieć różne zastosowania, zarówno w szkołach, jak i na rynku pracy.
W szkołach, gamifikacja pomaga dzieciom zrozumieć zajęcia, zapamiętać wszystkie nowe informacje, które otrzymują, poprzez grę i oczywiście poprawić swoje umiejętności mówienia na prawo. Nie przypadkiem platformy gamifikacyjne są często wykorzystywane w procesie nauki języka obcego.
Jeśli chodzi o biznes, platformy gamifikacyjne bardzo się zmieniają, ale podstawa pozostaje ta sama. Nadal celem nadrzędnym jest to, aby osoby korzystające z platformy wzmocniły konkretne umiejętności i były w stanie nauczyć się nowych informacji, szybciej i lepiej. O ile jednak wykorzystuje się ją głównie w celach edukacyjnych, to platformy gamifikacyjne okazują się mieć także inny rodzaj.
Mowa oczywiście o aspekcie symulacji w platformie gamifikacyjnej i sposobie, w jaki może ona pomóc ludziom uczyć się poprzez doświadczenie. W większości przypadków symulacja w platformie gam ifikacji, jeśli chodzi o firmy, koncentruje się na nauczaniu pracowników, jak to jest brać więcej obowiązków, działając jak menedżerowie.
Symulacje te zazwyczaj mają określone cele, które muszą być osiągnięte, takie jak konkretna kwota zysku, w określonym czasie, przy użyciu określonej ilości zasobów, ludzkich i nie. W ten sposób aspirujący pracownicy będą mogli sprawdzić się na stanowiskach, do których dążą. Będą mogli dowiedzieć się, czy są wystarczająco dobrzy na te stanowiska, czy też nie, a nawet czy te stanowiska są tym, co najbardziej im odpowiada.
Gamifikacja z całą pewnością może być uznana za świetny sposób na dostarczenie wiedzy i upewnienie się, że ludzie poznają najlepsze techniki, które pomogą im ulepszyć swoją pracę do maksimum.